طريقة تركيب سلك الدبرياج للموتوسيكل الصينى


سلك الدبرياج اتقطع  فجأة ومش عارف تعمل ايه !!! هشرحلك إن شاء الله طريقة تغيير سلك الدبرياج 

طريق معالجة مشاكل الدبرياج : 

•  الدبرياج او القابض : هو الآداة او الوسيلة التي يتم من خلالها توصيل او فصل المحرك عن الفتيس مما يسهل عملية تغيير السرعات عندما نسير بالموتوسيكل او عند وضع الفتيس في وضع المور استعدادًا لتشغيل الموتوسيكل او بدأ ادارة المحرك في السلانسيه , يطلق عليه الدبرياج , القابض , الكلاتش و هو يتكون من اسطوانة الدبرياج , ديسك الدبرياج , سلك الدبرياج .

•  اسطوانة الدبرياج : تعتبر من المكونات الهامة جداً فى الموتوسيكل ,والتى تعتمد عليها منظومة الحركة فى كل انواع الموتوسيكلات مع اختلاف الانواع والموديلات الا ان فكرة العمل تبقى واحدة , وهى الاعتماد على إسطوانة الدبرياج عند الحاجة الى فصل الحركة عن الموتور.

•  اسطوانة الدبرياج : عبارة عن شكل دائرى يصنع من خامة تشبة تيل الفرامل ودورها الرئيسى هو فصل الحركة عن الموتور اثناء توقف الموتوسيكل.

 • أعراض تلف إسطوانة الدبرياج :

- وجود رعشة عند بداية التحرك بالموتوسيكل.

- ضعف عزم الموتوسيكل عند صعود المرتفعات او التحميل الزائد.

- زيادة عدد لفات الموتور وارتفاع ملحوظ في معدل استهلاك البنزين.


• أسباب تلف إسطوانة الدبرياج ؟

هناك العديد والعديد من الأسباب التى تؤدى الى تلف وتاكل اسطوانة الدبرياج واغلبها ينشىء من عادات خاطئة يمارسها قائدى الموتوسيكل دون ان يشعروا بخطورتها واثارها السلبية على اسطوانة الدبرياج  منها :


اولا: الحمولة الزائدة على الموتوسيكل يساعد على تآكل الاسطوانة .

ثانيا : كثرة الضغط على مقبض الدبرياج بسبب او بدون سبب ، يعني مثلا ممكن تطول ما بين كل نقله غيار و التانيه على مقبض الدبرياج مدة كبيرة ، كل هذا يؤدي الي تلف الاسطوانة وبالتالي ضعف عزم الموتوسيكل.

ثالثا : قلة ضغط الهواء في الإطارات تؤدي الي تلف الاسطوانة ، و اذا حدث معك ان احدى الاطارات قد تلفت او حدث يها ثقب او تمزق ، اياك ان تمشي بالموتوسيكل واحدى الاطارات فارغة تماما من الهواء ، فإنك تعجل من تلف الاسطوانة بسرعة بالغة ، لأنك ستزيد من الضغط على مقبض البنزين و الدبرياج .

رابعا : كثرة المشي بالموتوسيكل في الاماكن المزدحمة تؤدي الي ضعف الاسطوانة ، لأنك ستضطر دائما تمشي وتقف وتفضل على الغيار الاول وضاغط على الدبرياج ومستعد للطلوع، وهكذا … ، ولذلك الذي يسكن في الاماكن المزدحمة دائما وأغلب تنقلاته بين الاماكن المزدحمة ، يقلل من العمر الافتراضي للاسطوانة على عكس الذي يسكن في الاماكن الهادئة والغير مزدحمة وكل تنقلاته يدون زحام ستكون عمر الاسطوانة اكثر بكثير.

خامساً : القيادة العنيفة ، وطلعات الأمركة ، وكذلك نزع يدك من مقبض الدبرياج مرة واحدة بدون سلاسة ، يجعل الاسطوانة تتآكل بسرعة ، اسلوب القيادة يختلف من شخص لآخر ولذلك من الممكن ان تجد شخصين كل منهم يمتلك نوع موتوسيكل واحد وموديل واحد ، فتجد مثلا ان الشخص الاول اسطوانة الدبرياج تصل مدتها معه الي 25الف كيلو متر والشخص الاخر اسطوانة الدبرياج تصل مدتها معه الي 55الف كيلو متر، والسبب في ذلك الفرق بين اسلوب القيادة من كل شخص.

سادساً : الوقوف على مطالع الكوبري كثيرا ، سيجعلك تزيد قوة الضغط على مقبض البنزين والفرامل وبالتالي ضعف الاسطوانة.

سابعاً : الضغط المتواصل على مقبض الدبرياج عند التوقف الطويل فمثلا عند الوقوف فى اشارات المرور يبقى قائد الموتوسيكل يدة على الدبرياج مما يشكل حملا شديدا على اسطوانة الدبرياج, والافضل هو فصل الحركة نهائيا عن طريق تحرك الفتيس الى وضع المور.

ثامناً : وضع اليد علي مقبض الدبرياج اثناء الحركة , حتى وان كانت قدمك تكاد تلامس الدواسة الا ان ذلك يؤدى الى زيادة الاحتكاك وبالتالى تهالك اسطوانة الدبرياج سريعا.

تاسعاً : التحرك المفاجئ بالموتوسيكل او ما يسمى بالتخميس او الامركة وهذا ما قد الى تلف الاسطوانة بسرعة شديدة.

نصيحة هامة:

احرص على التاكد من عدم وجود اى خلل باسطوانة الدبرياج او سلك الدبرياج , حيث ان العطل فى هذه المجموعة يؤدى الى توقف الموتوسيكل نهائى , بالاضافة الى ان تلف اسطوانة الدبرياج يؤثر سلبا على المحرك ويؤدى الى الزيادة فى استهلاك الوقود.

سلك الدبرياج اتقطع  فجأة ومش عارف تعمل ايه !!! يالله

ناس كتير بتبقى ماشيه فى أمان الله وفجأة سلك الدبرياج بيتقطع بدون اى مقدمات او اى سبب .. وقتها بيكون موقف صعب وخصوصاً لما تكون فى وقت متأخر جداً او وقت بدرى جداً ومافيش صنايعية وكل المحلات قافله .

طيب هتتصرف إزاي في موقف زي دي وانت سايق وهنا فيه سؤال لازم يطرح نفسه 

إزاي تسوق الموتوسيكل بدون استخدام الدبرياش؟؟

 قيادة الموتوسيكل بدون استخدام الدبرياش مهمة جدا في حالة انقطاع واير الدبرياش في الموتوسيكل موضوع حياة أة موت  .

قبل اى تصرف هدي اعصابك واتصرف بعقل وتركيز واتبع الخطوات التالية :  

اولا : تقوم بتعشيق الغيار الاول قبل تشغيل المكنة وبدون ما تكون راكب المكنة .
ثانيا : تقوم بدفع المكنة بالتزامن مع تشغيل الماكنة (مارش) ويفضل القيام بهذه الخطوة في طريق مستوي ما يكونش طلوع او هبوط
ثالثا : اول ما تشتغل معاك المكنة تقوم بالركوب بسرعة مع دوس بنزين شوية .
لما تمشي المكنة وتحتاج للنقل لغيار اعلى تقوم برفع دواسة التعشيق قليلا لاعلى بحيث تكون جاهز للتعشيق لاعلى والخطوة التالية مهمة جدا
تترك يد البنزين بنفس الوقت ترفع غيار لاعلى وترجع تعطي بنزين تاني
ملاحظة عملية التعشيق لاعلى لا تؤثر على المحرك ولكن عملية التعشيق لاسفل قد تكون خطيرة على التروس .

طريقة تركيب سلك الدبرياج للموتوسيكل الصينى: 

المهم .. عشان تبقى فى الأمان خلى دايما معاك سلك دبرياج زيادة احتياطى تحسباً لأى موقف مفاجئ ممكن يحصل فى أى وقت لاقدر الله .. وبرضه يبقى معاك  صندوق العدة ويكون فيها مفتاح ربط بمقاس 12 , وزراديه (بنسه عاديه)

أولا : لازم يكون  سلك  الدبرياج الجديد  بنفس شكل وطول السلك القديم الخاص  .
وده بيكون شكل السلك فى جميع أنواع الموتوسيكلات الصينى الاختلاف بس بيكون فى طول السلك .
 خلى بالك تطابق الطول بين السلك القديم والجديد مهم جدا علشان تقدر تتحكم فى شد وارخاء السلك بسرعة .

- بنفك  السلك القديم من الموتوسيكل وطريقة الفك  بسيطه  جدا : 
- نبداء من بداية السلك فى الأعلى  على مقبض الدبرياج  و مكان السلك فى جميع  الموتوسيكلات  واحد .

صوره بتوضح مكان السلك فى مقبض الدبرياج ومكونات المقبض
صيانه,صيانه فلتر ,الموتوسيكل الصيني ,حلاوة ,وديوان ,وهوجان ,بوكسر,طريقة سهلة وسريعة,فك الفلتر,motsyklat,اصلاح,متابعه,طريقة,فلتر,شرح,اسرع,bajaj,boxer,motorcycle,maintenance of the filter of the motorcycle  الموتوسيكل,مشاكل المارش,موتوسيكل,الموتور,مشاكل,صيانة بطاريات,معاينه,الصيني,الدراجة النارية,الدراجة,اصلاح,البطارية,الجافة,النارية,الشحن,تغيير,تجميع,تشغيل,كيفيه,فحصتركيبه,متابعه

بنحرر بداية السلك من مقبض الدبرياج فى الأعلى من المكان المشار له فى الصور
صيانه,صيانه فلتر ,الموتوسيكل الصيني ,حلاوة ,وديوان ,وهوجان ,بوكسر,طريقة سهلة وسريعة,فك الفلتر,motsyklat,اصلاح,متابعه,طريقة,فلتر,شرح,اسرع,bajaj,boxer,motorcycle,maintenance of the filter of the motorcycle  الموتوسيكل,مشاكل المارش,موتوسيكل,الموتور,مشاكل,صيانة بطاريات,معاينه,الصيني,الدراجة النارية,الدراجة,اصلاح,البطارية,الجافة,النارية,الشحن,تغيير,تجميع,تشغيل,كيفيه,فحصتركيبه,متابعه

وفى الصوره دى مكان السلك داخل  المقبض

بعد كده بنفك السلك من على الموتور
 مكان السلك على الموتور

صيانه,صيانه فلتر ,الموتوسيكل الصيني ,حلاوة ,وديوان ,وهوجان ,بوكسر,طريقة سهلة وسريعة,فك الفلتر,motsyklat,اصلاح,متابعه,طريقة,فلتر,شرح,اسرع,bajaj,boxer,motorcycle,maintenance of the filter of the motorcycle  الموتوسيكل,مشاكل المارش,موتوسيكل,الموتور,مشاكل,صيانة بطاريات,معاينه,الصيني,الدراجة النارية,الدراجة,اصلاح,البطارية,الجافة,النارية,الشحن,تغيير,تجميع,تشغيل,كيفيه,فحصتركيبه,متابعه

بعد فك السلك القديم من الأعلى والأسفل  بنسحب السلك القديم من مكانه  وندخل السلك الجديد فى نفس مسار السلك  القديم
يعنى وانت بتشد السلك لاخراجه من هيكل الموتوسيكل  اتبع مساره  واعرف مكان السلك فى هيكل الموتوسيكل -
 بعد كده نمررالسلك الجديد فى نفس المسار
ونبداء توصيل السلك من الأعلى فى مقبض الدبرياج فى نفس مكان القديم
بعد توصيل السلك فى مقبض الدبرياج
نتجه للأسفل
ونمرر السلك الجديد فى نفس مكان السلك القديم  وبعدين نركبه فى نفس مكان السلك القديم أيضا داخل تيش الدبرياج وكلنا عرفنا تيش الدبرياش فى الصوره السابقه
 بعد كده نأتى لضبط السلك وشده بالنسبه المطلوبه
لو حبيت تشد السلك بتفك الصاموله رقم واحد المشار لها فى الصوره القادمه وتربط الصاموله رقم اثنين  ولو حبيت ترخى السلك بتعكس بتفك الصاموله رقم اتنين وبتربط الصاموله رقم واحد وفى الصوره دى مكان الصامولتين .


***********************


***********************

طريقة تركيب سلك الدبرياج للموتوسيكل الصينى طريقة تركيب سلك الدبرياج للموتوسيكل الصينى تمت مراجعته من قبل المهندس في 8:08 م تقييم: 5

ليست هناك تعليقات: