ﺍﻟﻤﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻞ ﻣﺎﺷﻰ ﻋﺎﺩﻯ ﺟﺪﺍً ﻭﻓﺠﺄﺓ ﻳﺒﻄﻞ ﻣﻨك .... ﻳﺎ ﺗﺮﻯ ايه الى حصل وﺍﻟﻤﺎﻛﻨﺔ ﺑﺘﻌﻤﻞ ﻛﺪه ﻟﻴﻪ ؟
بص يا سيدي ﻋﺸﺎﻥ تعرف ﺍﻟﺤﻞ ﻻﺯﻡ تعرف تكون فاهم شوية فنيات كده وبعدين نشوف هنعمل ايه .....
النهارده هنتكلم عن ضبط الكربراتير 😻
طبعا انتم عاوزين طريقة لضبط الكربراتير عشان تضمن الخمس حاجات دى 👍
1- صوت موتوسيكل هادئ .
2- ثابت على السلانسية بدون رعشه أو رجرجه .
3- تسارع و سحب أفضل ما يمكن .
4- من غيرما تهبب أو تكربن البوجيهات أو تطلع عادم إسود .
5- وكمان ميكونش فى رائحة بنزين (نئ أو محروق) خاصة على السرعات العاليه .
طيب ركز معايا كده وصحصح ياسطا 👷
يعني ايه ضبط هواء الكربيراتير وطريقة الضبط الصحيحه في الموتوسيكلات الصينى ازاي ؟
أولا يعنى ايه ضبط هوا :
طبعا كلنا عارفين ان موتور الموتوسيكل يعمل بالطاقة الناتجه عن اشتعال البنزين والبنزين يحتاج الى الأكسجين كى يشتعل وضبط الهوا يعنى ضبط نسبة الاكسجين التى تساعد البنزين على الاشتعال ..... مفهمومه دى تمام .
وأسهل طريقه لضبط الهوا بنقسك كالتالي :
-- توقف الموتوسيكل سلانسيه .
--- تغلق صمام الهوا , وطريقة اغلاق صمام الهوا من خلال محبس على شكل مسمار موجود أسفل الكربيراتير وبنربط المسمار ده حتى النهايه وبكده بيكون الهوا مغلق .
---- تفتح صمام البنزين :عن طريق مسمار يسمى السلانسيه موجود على جانب الكربيراتير "
و فتح صمام البنزين عكس صمام الهوا . في الهوا الربط يعنى اغلاق لكن في البنزين الربط يعنى فتح .
يبقى بنربط مسمار السلانسيه وبكده نكون فتحنا البنزين علشان الموتور يفضل شغال بعد قفل الهوا ميبطلش .
هنتلاقى صوت الموتور بقى عالىزي صوت جرار حرت بالتأكيد وحصل تقطيع بنرجع لمسمار الهوا تانى بس المره دى بنفك المسمار لفه بلفه بهدوء ومع كل لفه نلاحظ صوت الموتور هنلاقى الصوت بيعلى وصوته بقى متواصل مفيش تقطيع كأننا زودنا بنزين
بنسيبه ونروح لمسمار السلانسيه ونفك المسمار لحد مانوصل لأنعم صوت للموتور ... وبعدين نبطل الكونتاك ونشغل تانى بدون تزويد بنزين بلمس المرش فقط لو اشتغل معانا بدون تزويد يبقى كده تمام ولو ماشتغلش بنربط مسمار السلانسيه تانى لفه بلفه ونجرب لحد ماتلاقى الموتور يعمل بدون تزويد بنزين يبقى كده الموتوسيكل مظبوط زي الفل ولو منجحتش نرجع لمسمار الهوا من تانى ونكرر نفس الخطوات لحد مانوصل لصوت أفضل وسرعة دواره أسرع يعنى كل ما المكنه تشتغل معانا من أول لمسة مرش بدون مانزود بنزين يبقى كده الهوا مظبوط تمام .
هنلاقى درجة حرارة الموتور انخفضت والموتوسيكل مبطلش وانت ماشى أو واقف , وكمان بتدور من أول أو تانى لمسة مرش بدون تزويد بنزين ....وأخيرا بنجرب التشغيل صباحا لو لقيناه سريع والمكنه بتدور بسرعه يبقى كده خلاص كل شىء تمام .
ﺍﻟﻤﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻞ ﻣﺎﺷﻰ ﻋﺎﺩﻯ ﺟﺪﺍً ﻭﻓﺠﺄﺓ ﻳﺒﻄﻞ ﻣﻨك .....
ﺃﻭﻻً: ﻧﺸﻮﻑ ﻣﺴﻤﺎﺭ ﺍﻟﺴﻼﻧﺴﻴﻪ ﺑﺘﺎﻉ ﺍﻟكربراتير ﻋﺎﻟﻰ ﻭﻻ ﻭﺍﻃﻰ ﻟﻮ ﻛﺎﻥ ﻭﺍﻃﻰ ﻧﻌﻠﻴﻪ ﺳﻨﺔ ﻋﺸﺎﻥ الموتوسيكل بفضل ﺷﻐﺎﻟﺔ . "ﻣﺴﻤﺎﺭ ﺍﻟﺴﻼﻧﺴﻴﺔ ﺑﻴﺒﻘﻰ ﻓﻰ ﺍﻟﺠﺎﻧﺐ ﺍﻷﻳﻤﻦ ﻣﻦ ﺍﻟﻜﺎﺭﺑﻴﺮﺍﺗﻴﺮ ﻭﻫﻮ ﺍﻟﻤﺴﻤﺎﺭ ﺍﻟﻮﺣﻴﺪ ﺍﻟﻠﻰ ﻃﺎﻟﻊ ﺑﺮﺓ " . ودى شرحناه بالتفصيل الممل قيل شويه
ﺛﺎﻧﻴﺎً: ﻟﻮ ﻃﻠﻊ ﺍﻟﻌﻴﺐ ﻣﺶ ﻣﻦ ﺍﻟﺴﻼﻧﺴﻴﻪ ..... ﻓﻴﺒﻘﻰ ﺍﻟﻌﻴﺐ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﻜﻬﺎﺕ ... ﻃﺐ هنعرف ﺇﺯﺍﻯ ﺍﻧﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﻜﻬﺎﺕ ؟ ﺑﻄﺮﻳﻘﺔ ﺳﻬﻠﺔ وبسيطة ﺟﺪﺍً ﻧﺴﻴﺐ الموتوسيكل ﺷﻐﺎﻟ ﻭﻧﺴﻤﻊ ﺻﻮﺕ الموتوسيكل ﻟﻮ ﻟﻘﻴﻨا ﺗﻘﻄﻴﻊ ﻓﻰ ﺻﻮﺕ الموتوسيكل ﻭﺻﻮﺕ ﻋﺎﻣﻞ ﺯﻯ ﺣﺎﺟﺔ ﺳﻴﺒﻪ ﺗﺒﻘﻰ ﺍﻟﺘﻜﻬﺎﺕ
ﻋﺎﻭﺯﺓ ﺗﻈﺒﻂ ﻭان شاء هنشرح ازاي نظبتها .
ﺛﺎﻟﺜﺎً: ﺍﻟﺒﻨﺰﻳﻦ ... ﻣﻤﻜﻦ ﻳﻜﻮﻥ ﻣﻦ ﺍﻟﺒﻨﺰﻳﻦ ﺍﻟﻠﻰ ﺑﺘﺤﻄﻪ ﻓﻰ الموتوسيكل ﻟﻮ ﺑﻨﺰﻳﻦ 80 ﻳﻨﺼﺢ ﺑﻮﺿﻊ ﻓﻠﺘﺮ ﻣﻊ ﻓﻰ ﺧﺮﻃﻮﻡ ﺍﻟﺒﻨﺰﻳﻦ ﻋﺸﺎﻥ ﻳﻨﻘﻰ ﺍﻟﺒﻨﺰﻳﻦ ﻭﻫﻮ ﺩﺍﺧﻞ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻜﺎﺭﺑﻴﺮﺍﺗﻴﺮ .
ﺭﺍﺑﻌﺎً: ﺍﻟﺒﻴﺠﻮ ﺑﺘﺎﻉ ﺍﻟﻤﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻞ ﻣﻤﻜﻦ ﻳﻜﻮﻥ ﻫﻮ ﺍﻟﺴﺒﺐ ﺑﺮﺩﻩ ﻓﻨﻔﻚ ﺍﻟﺒﻴﺠﻮ ﻭﻧﻠﻘﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﻧﻈﺮﺓ ﻟﻮ ﻛﺎﻥ ﻭﺳﺦ ﻧﻨﻀﻔﻪ ﺑﺎﻟﺒﻨﺰﻳﻦ ﻟﻐﺎﻳﺔ ﻟﻤﺎ ﺍﻟﺴﻮﺍﺩ ﺍﻟﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﻳﺮﻭﺡ ﻣﺶ ﻫﺘﻌﺮﻑ ﺗﻨﻀﻔﻪ ﻫﺎﺕ ﻭﺍﺣﺪ ﺟﺪﻳﺪ ﻭﺭﺍﻳﺢ ﺑﺎﻟﻚ .
ـــــــــــــــ
طيب إزاي هنفك الكربيراتير ونخرجه من موتور الموتوسيكل الصينى . يلا بينا
ده شكل الكربيراتير
وهنا مكانه على الموتور
بواسطة مفتاح مقاس 10 بنفك صمولتين الربط بين الكربيراتير ورأس الموتور
وهنا مكان صامولة الربط
بعد كده بنحرر الكربيراتير من فلتر الهواء بواسطة مفك صليبه
والفلتر بيكون مربوط على الكربيراتير من الخلف
كما فى الصوره
وبعدين بنسحب الكربيراتيرللخلف ونخرجه من المسامير ثم سحبه الى الخارج
يتبقى تحرير الكربيراتير من سلك البنزين
بنفك غطاء الكربيراتير تاركين البستم والابره معلقين فى سلك البنزين
وده شكل غطاء الكربيراتير
وبعد فك الكربيراتير من جسم الموتور ان شاء الله هنتكلم عن طريقة فك وتنظيف الكربيراتير من الداخل .
بص يا سيدي ﻋﺸﺎﻥ تعرف ﺍﻟﺤﻞ ﻻﺯﻡ تعرف تكون فاهم شوية فنيات كده وبعدين نشوف هنعمل ايه .....
النهارده هنتكلم عن ضبط الكربراتير 😻
طبعا انتم عاوزين طريقة لضبط الكربراتير عشان تضمن الخمس حاجات دى 👍
1- صوت موتوسيكل هادئ .
2- ثابت على السلانسية بدون رعشه أو رجرجه .
3- تسارع و سحب أفضل ما يمكن .
4- من غيرما تهبب أو تكربن البوجيهات أو تطلع عادم إسود .
5- وكمان ميكونش فى رائحة بنزين (نئ أو محروق) خاصة على السرعات العاليه .
طيب ركز معايا كده وصحصح ياسطا 👷
أولا يعنى ايه ضبط هوا :
طبعا كلنا عارفين ان موتور الموتوسيكل يعمل بالطاقة الناتجه عن اشتعال البنزين والبنزين يحتاج الى الأكسجين كى يشتعل وضبط الهوا يعنى ضبط نسبة الاكسجين التى تساعد البنزين على الاشتعال ..... مفهمومه دى تمام .
وأسهل طريقه لضبط الهوا بنقسك كالتالي :
-- توقف الموتوسيكل سلانسيه .
--- تغلق صمام الهوا , وطريقة اغلاق صمام الهوا من خلال محبس على شكل مسمار موجود أسفل الكربيراتير وبنربط المسمار ده حتى النهايه وبكده بيكون الهوا مغلق .
---- تفتح صمام البنزين :عن طريق مسمار يسمى السلانسيه موجود على جانب الكربيراتير "
و فتح صمام البنزين عكس صمام الهوا . في الهوا الربط يعنى اغلاق لكن في البنزين الربط يعنى فتح .
يبقى بنربط مسمار السلانسيه وبكده نكون فتحنا البنزين علشان الموتور يفضل شغال بعد قفل الهوا ميبطلش .
هنتلاقى صوت الموتور بقى عالىزي صوت جرار حرت بالتأكيد وحصل تقطيع بنرجع لمسمار الهوا تانى بس المره دى بنفك المسمار لفه بلفه بهدوء ومع كل لفه نلاحظ صوت الموتور هنلاقى الصوت بيعلى وصوته بقى متواصل مفيش تقطيع كأننا زودنا بنزين
بنسيبه ونروح لمسمار السلانسيه ونفك المسمار لحد مانوصل لأنعم صوت للموتور ... وبعدين نبطل الكونتاك ونشغل تانى بدون تزويد بنزين بلمس المرش فقط لو اشتغل معانا بدون تزويد يبقى كده تمام ولو ماشتغلش بنربط مسمار السلانسيه تانى لفه بلفه ونجرب لحد ماتلاقى الموتور يعمل بدون تزويد بنزين يبقى كده الموتوسيكل مظبوط زي الفل ولو منجحتش نرجع لمسمار الهوا من تانى ونكرر نفس الخطوات لحد مانوصل لصوت أفضل وسرعة دواره أسرع يعنى كل ما المكنه تشتغل معانا من أول لمسة مرش بدون مانزود بنزين يبقى كده الهوا مظبوط تمام .
هنلاقى درجة حرارة الموتور انخفضت والموتوسيكل مبطلش وانت ماشى أو واقف , وكمان بتدور من أول أو تانى لمسة مرش بدون تزويد بنزين ....وأخيرا بنجرب التشغيل صباحا لو لقيناه سريع والمكنه بتدور بسرعه يبقى كده خلاص كل شىء تمام .
ﺍﻟﻤﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻞ ﻣﺎﺷﻰ ﻋﺎﺩﻯ ﺟﺪﺍً ﻭﻓﺠﺄﺓ ﻳﺒﻄﻞ ﻣﻨك .....
ﺃﻭﻻً: ﻧﺸﻮﻑ ﻣﺴﻤﺎﺭ ﺍﻟﺴﻼﻧﺴﻴﻪ ﺑﺘﺎﻉ ﺍﻟكربراتير ﻋﺎﻟﻰ ﻭﻻ ﻭﺍﻃﻰ ﻟﻮ ﻛﺎﻥ ﻭﺍﻃﻰ ﻧﻌﻠﻴﻪ ﺳﻨﺔ ﻋﺸﺎﻥ الموتوسيكل بفضل ﺷﻐﺎﻟﺔ . "ﻣﺴﻤﺎﺭ ﺍﻟﺴﻼﻧﺴﻴﺔ ﺑﻴﺒﻘﻰ ﻓﻰ ﺍﻟﺠﺎﻧﺐ ﺍﻷﻳﻤﻦ ﻣﻦ ﺍﻟﻜﺎﺭﺑﻴﺮﺍﺗﻴﺮ ﻭﻫﻮ ﺍﻟﻤﺴﻤﺎﺭ ﺍﻟﻮﺣﻴﺪ ﺍﻟﻠﻰ ﻃﺎﻟﻊ ﺑﺮﺓ " . ودى شرحناه بالتفصيل الممل قيل شويه
ﺛﺎﻧﻴﺎً: ﻟﻮ ﻃﻠﻊ ﺍﻟﻌﻴﺐ ﻣﺶ ﻣﻦ ﺍﻟﺴﻼﻧﺴﻴﻪ ..... ﻓﻴﺒﻘﻰ ﺍﻟﻌﻴﺐ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﻜﻬﺎﺕ ... ﻃﺐ هنعرف ﺇﺯﺍﻯ ﺍﻧﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﻜﻬﺎﺕ ؟ ﺑﻄﺮﻳﻘﺔ ﺳﻬﻠﺔ وبسيطة ﺟﺪﺍً ﻧﺴﻴﺐ الموتوسيكل ﺷﻐﺎﻟ ﻭﻧﺴﻤﻊ ﺻﻮﺕ الموتوسيكل ﻟﻮ ﻟﻘﻴﻨا ﺗﻘﻄﻴﻊ ﻓﻰ ﺻﻮﺕ الموتوسيكل ﻭﺻﻮﺕ ﻋﺎﻣﻞ ﺯﻯ ﺣﺎﺟﺔ ﺳﻴﺒﻪ ﺗﺒﻘﻰ ﺍﻟﺘﻜﻬﺎﺕ
ﻋﺎﻭﺯﺓ ﺗﻈﺒﻂ ﻭان شاء هنشرح ازاي نظبتها .
ﺛﺎﻟﺜﺎً: ﺍﻟﺒﻨﺰﻳﻦ ... ﻣﻤﻜﻦ ﻳﻜﻮﻥ ﻣﻦ ﺍﻟﺒﻨﺰﻳﻦ ﺍﻟﻠﻰ ﺑﺘﺤﻄﻪ ﻓﻰ الموتوسيكل ﻟﻮ ﺑﻨﺰﻳﻦ 80 ﻳﻨﺼﺢ ﺑﻮﺿﻊ ﻓﻠﺘﺮ ﻣﻊ ﻓﻰ ﺧﺮﻃﻮﻡ ﺍﻟﺒﻨﺰﻳﻦ ﻋﺸﺎﻥ ﻳﻨﻘﻰ ﺍﻟﺒﻨﺰﻳﻦ ﻭﻫﻮ ﺩﺍﺧﻞ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻜﺎﺭﺑﻴﺮﺍﺗﻴﺮ .
ﺭﺍﺑﻌﺎً: ﺍﻟﺒﻴﺠﻮ ﺑﺘﺎﻉ ﺍﻟﻤﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻞ ﻣﻤﻜﻦ ﻳﻜﻮﻥ ﻫﻮ ﺍﻟﺴﺒﺐ ﺑﺮﺩﻩ ﻓﻨﻔﻚ ﺍﻟﺒﻴﺠﻮ ﻭﻧﻠﻘﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﻧﻈﺮﺓ ﻟﻮ ﻛﺎﻥ ﻭﺳﺦ ﻧﻨﻀﻔﻪ ﺑﺎﻟﺒﻨﺰﻳﻦ ﻟﻐﺎﻳﺔ ﻟﻤﺎ ﺍﻟﺴﻮﺍﺩ ﺍﻟﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﻳﺮﻭﺡ ﻣﺶ ﻫﺘﻌﺮﻑ ﺗﻨﻀﻔﻪ ﻫﺎﺕ ﻭﺍﺣﺪ ﺟﺪﻳﺪ ﻭﺭﺍﻳﺢ ﺑﺎﻟﻚ .
ـــــــــــــــ
طيب إزاي هنفك الكربيراتير ونخرجه من موتور الموتوسيكل الصينى . يلا بينا
ده شكل الكربيراتير
وهنا مكانه على الموتور
بواسطة مفتاح مقاس 10 بنفك صمولتين الربط بين الكربيراتير ورأس الموتور
وهنا مكان صامولة الربط
بعد كده بنحرر الكربيراتير من فلتر الهواء بواسطة مفك صليبه
والفلتر بيكون مربوط على الكربيراتير من الخلف
كما فى الصوره
وبعدين بنسحب الكربيراتيرللخلف ونخرجه من المسامير ثم سحبه الى الخارج
يتبقى تحرير الكربيراتير من سلك البنزين
بنفك غطاء الكربيراتير تاركين البستم والابره معلقين فى سلك البنزين
وده شكل غطاء الكربيراتير
وبعد فك الكربيراتير من جسم الموتور ان شاء الله هنتكلم عن طريقة فك وتنظيف الكربيراتير من الداخل .
***********************
***********************
ﺍﻟﻤﻮﺗﻮﺳﻴﻜﻞ ﻣﺎﺷﻰ ﻋﺎﺩﻯ ﺟﺪﺍً ﻭﻓﺠﺄﺓ ﻳﺒﻄﻞ ﻣﻨك ....
تمت مراجعته من قبل المهندس
في
11:38 ص
تقييم:
الموتسيكل بيقطع معايا كأن المكنه بتشطب بنزين
ردحذف