الصيانه الدورية للموتوسيكلات الصينى

آزاي تعمل صيانة صح للموتوسيكل  ؟؟؟

فعلا الموضوع ده من اهم المواضيع الي لازم أي حد عنده موتوسيكل  يعرفها كويس، فحاول تركز وتفهم الموضوع عشان سلامتك فى المقام الأول .

الحمد  والشكرلله , أنا بسافر بالموتوسيكل بتاعي الاف الكيلو مترات الا اني لم اواجه آي مشكله حقيقه في الموتوسيكل علي الطريق و ده بعد فضل ربنا  أكيد كان سببه الصيانة الصح للموتوسيكل , علي العكس تمامً كنت  بشوف ناس بتمشي مسافات قليله  و عندها مشاكل كتير و اعطال لا حصر لها . عشان كده لازم تعرف كل حاجة عن الصيانه الدوريه للموتوسيكلات الصينى   .
تعلم صيانه,صيانه فلتر ,الموتوسيكل الصيني ,حلاوة ,وديوان ,وهوجان ,بوكسر,طريقة سهلة وسريعة,فك الفلتر,motsyklat,اصلاح,متابعه,طريقة,فلتر,شرح,اسرع,bajaj,boxer,motorcycle,maintenance of the filter of the motorcycle  الموتوسيكل,مشاكل المارش,موتوسيكل,الموتور,مشاكل,صيانة بطاريات,معاينه,الصيني,الدراجة النارية,الدراجة,اصلاح,البطارية,الجافة,النارية,الشحن,تغيير,تجميع,تشغيل,كيفيه,فحصتركيبه,متابعه

الصيانه الدورية :
-  عباره عن فحص أجزاء محددة  فى الموتوسيكل  كل 1000 كم  , وهذه الأجزاء المراد فحصها هى الأكثر أهميه لاي سائق . لو تلف جزء منها فجأه كانت العواقب وخيمه لا قدر الله , فتلك الأجزاء ان باظت وقت القياده تؤدى الى فقدان السيطره على الموتوسيكل أثناء السير,   لذلك يفرض القانون وهيئة السلامه الدوليه  على كل مصنع موتوسيكلات أن يفصح عن هذه الأجزاء ويذكرها للمشترى
 وتأتى تلك الارشادات مع الموتوسيكل في دليل المستخدم .

ولكي تحافظ على مستويات الأداء، فإنه عليك أن تعرف أن الموتوسيكل  تم تصنيعه بحرص وعناية فائقة لضمان أعلى معايير الجودة لكل جزء وقطعة من الموتوسيكل . ومن الهام أن تحافظ على أداء هذه القطع بصورة ممتازة. وتتعلم ما هي أفضل السبل للمحافظة على الموتوسكل .

فالموتوسيكل  يتركب من أكثر من 5000 قطعة غير متشابهة. وبمرور الوقت تتعرض جميع أجزاء الموتوسيكل  لعوامل التفتيت والتمزق. لهذا  فإن الصيانة الدورية أمر لازم و ضروري لضمان الأداء ويشمل ذلك على إجراء الصيانة للموتوسيكل وفحصه واستبدال الأجزاءالتالفة . كما أنه من المهم أن تضمن أن الجزء الجديد ذو جودة عالية تمامًا مثل الجزء الأصلي المستبدل.

ولذلك تعلم أفضل الطرق للحفاظ على الموتوسيكل وسلامتك  أثناء القيادة .
تعلم صيانه,صيانه فلتر ,الموتوسيكل الصيني ,حلاوة ,وديوان ,وهوجان ,بوكسر,طريقة سهلة وسريعة,فك الفلتر,motsyklat,اصلاح,متابعه,طريقة,فلتر,شرح,اسرع,bajaj,boxer,motorcycle,maintenance of the filter of the motorcycle  الموتوسيكل,مشاكل المارش,موتوسيكل,الموتور,مشاكل,صيانة بطاريات,معاينه,الصيني,الدراجة النارية,الدراجة,اصلاح,البطارية,الجافة,النارية,الشحن,تغيير,تجميع,تشغيل,كيفيه,فحصتركيبه,متابعه

       جدول ومواعيد الصيانة و الخدمات الدورية للموتوسيكل :
      



1. زيت الموتور...................................................................... ينصح بتغيير زيت الموتور بعد استخدامه لكيلومتر اقل مم صنع له الزيت المستخدم و ذلك لضمان نسبة لزوجته طول فترة وجوده فى الموتور و الحفاظ على اجزاء الموتور الداخلية و ينصح دائما استخدام زيت مصنع لتشغيل مسافة 5000 كيلومتر و استخدامه لمسافة 3200 كيلومتر قبل تغييره.



2. فلتر الهواء ....................................................................... ينصح بتغيير فلتر الهواء الأصلى بعد استخدامه لمسافة 11000 كيلومتر و ذلك لعد السماح للأتربة بالمرور من خلاله لأجزاء الموتور الداخلية و بالتالى تلفها.

3. فلتر الزيت........................................................................ ينصح بتغيير فلتر الزيت الأصلى كل 8000 ل 9000 كيلومتر و ذلك للحفاظ على استمرارية دورة الزيت النظيفة داخل الموتور.

4. البوجيهات......................................................................... ينصح بتغييرها كل 10000 كيلومتر تقريبا حتى و ان كانت تبدو سليمة و ذلك لتفادى التعرض لمشكلات بدء التشغيل و قلة السحب.

5. البطارية.............................................................................. ينصح بالكشف عليها و على مدى قوتها كل مرة تقوم بعمل الصيانة الدورية و الخدمة للموتوسيكل.

6. الجنزير................................................................................ ينصح بفحص الجنزير و تشحيمه بالشحم الأصلى و اعادة تهيئة وضع الجنزير فى كل مرة تقوم بعمل الصيانة الدورية و الخدمة للموتوسيكل.

7. الجنوط و الكاوتش.................................................................. من المفترض فحص الكاوتش و الجنوط فى كل مرة تقع عليهم عينك لعلك تكتشف تأكل فى الكاوتش او اعوجاج فى الجنط و كذلك الحفاظ على ضغط الهواء المنصوص عليه الكاوتش الأمامى و الخلفى على حسب كتيب الخدمة الخاص بالموتوسيكل.

8. الجادون (و مساعد الاتزان ان وجد)............................................ ينصح بشدة محاولة استبيان ما اذا كانت هناك اى هزة او اى احساس غير المعتاد خلال استخدامك للجادون.

9. المساعدين الامامية...............................................................ينصح بالفحص بالنظر كلما أمكن لعلك تستبين وجود اعوجاج فى المساعدين او تسريب زيت على اى من الاويلسيلات و كذلك فحص زيت المساعدين و يستحسن تغييره كل 10000 كيلومتر لضمان كفاء مستمرة للمساعدين و الحفاظ على جميع اجزاءها.

10. الوصلات و الرباط مثل رباط الماتور بالشاسيه............................... ينصح بفحص المسامير و اللاواكير و كل ما قد يتعرض لخلخلة فى كل مرة تقوم بعمل الصيانة الدورية و الخدمة للموتوسيكل.

11. أكس العجل......................................................................... ينصح باستخدام الشحم فى كل مرة تقوم بفك العجل الخص بموتوسيكلك أو كل 10000 كيلومتر.

12. أسلاك التحكم ( البنزين, الدبرياج, الفرملة )................................. ينصح بفحصهم و اعادة ضبطهم فى كل مرة تقوم بعمل الصيانة الدورية و الخدمة للموتوسيكل او اذا احسست بتغير سلبى فى احدهم أثناء القيادة.

13. السنادة الجانبية\ السنادة الأساسية(السفلى)............................ ينصح بتشحيمهم فى كل مرة تقوم بعمل الصيانة الدورية و الخدمة للموتوسيكل.

14. النور الأمامى.......................................................................... من المفترض فحصه و ضبطه فى حال اكتشاف اى تغير عن المعتاد فى النور الأمامى.

15. خرطوم البنزين......................................................................... ينصح بفحصه للوقوف على ضرورة تغييره من عدمها او تصيينه كل 4 سنوات.

16. المساعد الخلفى\ المساعدين الخلفية......................................... ينصح بالفحص الدورى فى كل مرة تقوم فيها  بعمل الصيانة الدورية و الخدمة للموتوسيكل خشية اكتشاف تسريب زيت مم قد يتطلب تغيير المساعد\ المساعدين.

17. زيت الفرملة............................................................................. ينصح بفحصه عند كل خدمة و تغييره فى الظروف العادية كل سنتين.


18. تيل الفرملة.............................................................................. ينصح بفحصه خشية تأكله و فى حالة اكتشاف ذلك ينبغى تغييره فى الحال.

19. خرطوم الفرملة.......................................................................... ينصح بفحصه عند كل خدمة و ان لم يكن فتغييره كل 5000 كيلومتر للأمان.

20. التعديلات.................................................................................. هى موضوع بأكلمه و كنبذة عنه هنا يرجى اتخاذ الاحتياطات اللازمة و توخى الحذر باتباع الارشادات و التوصيات الخاصة بكل تعديل بم يناسب موتوسيكلك.


تنويه: هذه الارشادات و التوصيات للصيانة الدورية و الخدمة ليست أراء شخصية و انما مادة قمنا بجمعها من خلال مواقع الSafety  و  مواقع وكالات الموتوسيكلات العالمية و ان كانت فيها بعض المبالغة فى الحذر فانها أرواحنا الغالية المعنية بالحفاظ عليها مهما كلف الأمر.

***********************


***********************

الصيانه الدورية للموتوسيكلات الصينى الصيانه الدورية للموتوسيكلات الصينى تمت مراجعته من قبل المهندس في 4:39 م تقييم: 5

هناك تعليق واحد: