أعطال وحلها فى الموتوسيكل
سؤال وجواب عن صيانة الموتوسيكلات ليساعد قائدي الموتوسيكل على حل الكثير من المشاكل الشائعة وذلك لتوفير الوقت والجهد
س: ايه اللي يخلي الموتور لما يسخن عزمه يقل ويكركر ؟ 🤔
لان سخونة المطور تادي إطراديا لتمدد المعدن الذي يتكون منه الموتور ،وللإنكماش ايضا.
والسخونة ايضا تمنع الزيت من إمكانياته اللزوجية، بحيث يصير يغلي ويصبح كالماء او اشد صلابة إن صح التعبير، مما يؤدي لتآكل المكونات وتباعدها وبالتالي الطقطقة وإفلات العزم فيما بين البستم والسلندر والصباب وفتحة إنطباقه الخاصة بالبنزين وبالعادم.
وهكذا، يحتاج الموطور للتبريد اكثر ،وعدم منع الهواء المتدفق عنه، ولم لا توجيه مروحة او اكثر اتجاه السلندر والكلاص او راس السلندر والمكنة ماشية. طيب ايه الحل
الحل العملي هو اولا أن صاحبه يحس به، ويسوقه متفاديا ان يصل إلى سخونة اعلى من العادية.
ثانيا، اختيار الزيت الاكفأ للمكنة وغالبا يكون اغلى من المتداول، فمثلا عندنا زيوت شل او طوطال بالمحطات بسعر اربع اوريات ونصف، بينما هنالك الاحسن منه باحد عشر اورو فقط وتسمى ايبون.
فالزيت الاول احسن لكن الاغلى احسن منه ،بالتبريد وتحمل السخونة عقبال ما يفقد اللزوجة ،وبقدرته على القيام بالطوارئ لحين الفيدانج ولو بلتر الا ربع، فلا يؤثر بشكل جدي على المكونات.
.................................................................
س: الموتسيكل فيه صوت دبه عاليه نحية وش الكهربه روحت لواحد قالي الكرونه ..هل هتكون كرونه كامله ولاه ال بي ال؟
من تجربتي اعتقد انها مسامير الملف الكهربائي انفكت داخله، وما يجعلني انفي اي خلل بالكرونة هو تواجدها بوش الزيت، وإذا قصدت المغنطيسة فلا اعتقد ذلك لان اي خلل بالمغنطيسة سيأثر على شرارة البوجيه، مما سيمنع المكنة من الديماراش
..............................................................................
س: ماهو افضل زيت للموتوسيكل ؟ جبت الزيت ده وغيرت مره اغير منه علي طول ولا فيه احسن منه ......
ما فيش فى السوق زيت حلو وزيت وحش لأن كل الزيوت الموجودة فى السوق تنفع الصينى لكن مشكلة الصينى إنه مصنوع من الألومنيوم الخفيفة وبكده أصبح عملية السخونه سريعة. جدا وبهذه السخونه السريعة تقضى على عمليه لزوجة الزيت فى فترة بسيطة جدا
إذا هنا عملية تغير الزيت للمكنه أو تغير نوعه إنت إلا تحدد لأن إنت سامع الصوت وعارف قدرة المكنه وإذا كانت صوتها عالى أم واطى ماشيه ولا تقيله طبعا بعد ده كله أكيد عرفت إيه نوع الزيت ومتسمعشى كلام أى حد سواء كان مكانيكى أو صاحبك
..............................................................................
س: انا بمشي بالموتسكل مشوار طويل حوالي ٣٠ كيلو مره وحده وطريق مش حلوه لا المكنه بتكون سخنه جدا جدا انا ببرده بالمروحه هل ده صحيح والمكنه انا هغيرلها زيت موبيل ابيض علي 500 كيلو لاول مره بعد التلين علشان المكنه لسه زيرو؟
-التبريد بالمروحه ليس فيه ضرر وهذه الايام الجو حار وبما ان المكته لسه جديده يجب تغيير الزيت من النوع الجيد وان كان اول تشغيل لها في الصباح فيه صعوبه فيستحسن ضبط التاكيهات ولاتشد على المحرك في الطريق
تبريد المكنه بيكون وهى تسير عن طريق الفتحات الموجوده فى السلندر فاى غطاء أمامى عشان خاطر الشتاء هذا خطأ جدا
- أما بالنسبة لزيت حاول تجيب زيت موبيل اسو هو أفضل فى الأجواء الحاره
- أما بالنسبة للتغير قبل التغير فك مقاس الزيت وشوف اللزوجه للزيت
هل هى موجودة أم لا
إذا كانت موجود ه خلاص ،أما إذا كانت غير موجودة غير الزيت على الفور والعمليه دى تعملها بعد وصول المكنه للبيت بعشر دقائق
............................. .......................................
س: ما المدة لتغيير الزيت للماكينة بعد كام كيلو؟
ما فيش قاعدة ثابتة أو رقم محدد لتغير الزيت فيه ناس تسير كل يوم 100 ك ، فيه ناس تسير كل يوم 10 ك .
فيه زيت نسبة الليونه ممتازه ،فيه زيت نسبة الليونه رديئة ،أنا غيرت زيت مرة على 300 ك
ومره غيرت على 700 ك ،ومرة غيرت على 1000 على حسب لزوجة الزيت
نصيحة....
أول ما تشترى الزيت ضع بين أصابعك وقم بالتدليك ثم تحس نسبة اللزوجه بين أصابعك .
وكل فترة من السير فك مقاس الزيت وشوف نسبة اللزوجه سوف تظهر بين أصابعك .
تجاريا ١٠٠٠، وعلميا تبعا لفقدانه عناصر التليين والتبريد ومهام مختلفة، وتجريبيا بين ٧٠٠،و٨٠٠.
..................................... ............................. .......................................
س: هل طبيعى ان المكنه تسخن من اقل مشوار ؟وتحس بالسخونه بتاعة الماتور دايو نيو.؟
اكيد فيه حاجة غلط . بعد مشوار حط ايدك على اسطوانة الفرامل الامامى شوفها سخنة لو سخنة هوى الفرامل إما التكهات أو الفرامل شديدة الجنزير متشدد أو الموتور نازل عليه زيت
............................. .......................................
س:ايهم افضل البطاريه الجافه افضل ولا المايه ؟
كل شئ فى الدنيا له ميزة وفيه عيب لا يوجد شئ كامل أبدأ فى كل شئ.
البطارية الجافة عيوبها لو باظت ترميها على الفور إلا إذا قمت بتصليح الربع المحروق
أما البطارية العادية سوف تقوم فقط بتزويد الميه كل فترة والتزويد يكون على علم مش أى تزويد لأن فيه تزويد ممكن ينهى البطارية
فيه نوع من البطاريات تكون جافه وميه فى نفس الوقت دى جميله جدا
بس عاوزه التعامل معها بحذر وعلم .
سؤال وجواب عن صيانة الموتوسيكلات ليساعد قائدي الموتوسيكل على حل الكثير من المشاكل الشائعة وذلك لتوفير الوقت والجهد
س: ايه اللي يخلي الموتور لما يسخن عزمه يقل ويكركر ؟ 🤔
لان سخونة المطور تادي إطراديا لتمدد المعدن الذي يتكون منه الموتور ،وللإنكماش ايضا.
والسخونة ايضا تمنع الزيت من إمكانياته اللزوجية، بحيث يصير يغلي ويصبح كالماء او اشد صلابة إن صح التعبير، مما يؤدي لتآكل المكونات وتباعدها وبالتالي الطقطقة وإفلات العزم فيما بين البستم والسلندر والصباب وفتحة إنطباقه الخاصة بالبنزين وبالعادم.
وهكذا، يحتاج الموطور للتبريد اكثر ،وعدم منع الهواء المتدفق عنه، ولم لا توجيه مروحة او اكثر اتجاه السلندر والكلاص او راس السلندر والمكنة ماشية. طيب ايه الحل
الحل العملي هو اولا أن صاحبه يحس به، ويسوقه متفاديا ان يصل إلى سخونة اعلى من العادية.
ثانيا، اختيار الزيت الاكفأ للمكنة وغالبا يكون اغلى من المتداول، فمثلا عندنا زيوت شل او طوطال بالمحطات بسعر اربع اوريات ونصف، بينما هنالك الاحسن منه باحد عشر اورو فقط وتسمى ايبون.
فالزيت الاول احسن لكن الاغلى احسن منه ،بالتبريد وتحمل السخونة عقبال ما يفقد اللزوجة ،وبقدرته على القيام بالطوارئ لحين الفيدانج ولو بلتر الا ربع، فلا يؤثر بشكل جدي على المكونات.
.................................................................
من تجربتي اعتقد انها مسامير الملف الكهربائي انفكت داخله، وما يجعلني انفي اي خلل بالكرونة هو تواجدها بوش الزيت، وإذا قصدت المغنطيسة فلا اعتقد ذلك لان اي خلل بالمغنطيسة سيأثر على شرارة البوجيه، مما سيمنع المكنة من الديماراش
..............................................................................
ما فيش فى السوق زيت حلو وزيت وحش لأن كل الزيوت الموجودة فى السوق تنفع الصينى لكن مشكلة الصينى إنه مصنوع من الألومنيوم الخفيفة وبكده أصبح عملية السخونه سريعة. جدا وبهذه السخونه السريعة تقضى على عمليه لزوجة الزيت فى فترة بسيطة جدا
إذا هنا عملية تغير الزيت للمكنه أو تغير نوعه إنت إلا تحدد لأن إنت سامع الصوت وعارف قدرة المكنه وإذا كانت صوتها عالى أم واطى ماشيه ولا تقيله طبعا بعد ده كله أكيد عرفت إيه نوع الزيت ومتسمعشى كلام أى حد سواء كان مكانيكى أو صاحبك
..............................................................................
-التبريد بالمروحه ليس فيه ضرر وهذه الايام الجو حار وبما ان المكته لسه جديده يجب تغيير الزيت من النوع الجيد وان كان اول تشغيل لها في الصباح فيه صعوبه فيستحسن ضبط التاكيهات ولاتشد على المحرك في الطريق
تبريد المكنه بيكون وهى تسير عن طريق الفتحات الموجوده فى السلندر فاى غطاء أمامى عشان خاطر الشتاء هذا خطأ جدا
- أما بالنسبة لزيت حاول تجيب زيت موبيل اسو هو أفضل فى الأجواء الحاره
- أما بالنسبة للتغير قبل التغير فك مقاس الزيت وشوف اللزوجه للزيت
هل هى موجودة أم لا
إذا كانت موجود ه خلاص ،أما إذا كانت غير موجودة غير الزيت على الفور والعمليه دى تعملها بعد وصول المكنه للبيت بعشر دقائق
............................. .......................................
س: ما المدة لتغيير الزيت للماكينة بعد كام كيلو؟
ما فيش قاعدة ثابتة أو رقم محدد لتغير الزيت فيه ناس تسير كل يوم 100 ك ، فيه ناس تسير كل يوم 10 ك .
فيه زيت نسبة الليونه ممتازه ،فيه زيت نسبة الليونه رديئة ،أنا غيرت زيت مرة على 300 ك
ومره غيرت على 700 ك ،ومرة غيرت على 1000 على حسب لزوجة الزيت
نصيحة....
أول ما تشترى الزيت ضع بين أصابعك وقم بالتدليك ثم تحس نسبة اللزوجه بين أصابعك .
وكل فترة من السير فك مقاس الزيت وشوف نسبة اللزوجه سوف تظهر بين أصابعك .
تجاريا ١٠٠٠، وعلميا تبعا لفقدانه عناصر التليين والتبريد ومهام مختلفة، وتجريبيا بين ٧٠٠،و٨٠٠.
..................................... ............................. .......................................
اكيد فيه حاجة غلط . بعد مشوار حط ايدك على اسطوانة الفرامل الامامى شوفها سخنة لو سخنة هوى الفرامل إما التكهات أو الفرامل شديدة الجنزير متشدد أو الموتور نازل عليه زيت
............................. .......................................
كل شئ فى الدنيا له ميزة وفيه عيب لا يوجد شئ كامل أبدأ فى كل شئ.
البطارية الجافة عيوبها لو باظت ترميها على الفور إلا إذا قمت بتصليح الربع المحروق
أما البطارية العادية سوف تقوم فقط بتزويد الميه كل فترة والتزويد يكون على علم مش أى تزويد لأن فيه تزويد ممكن ينهى البطارية
فيه نوع من البطاريات تكون جافه وميه فى نفس الوقت دى جميله جدا
بس عاوزه التعامل معها بحذر وعلم .
***********************
***********************
سؤال وجواب عن صيانة الموتوسيكلات
تمت مراجعته من قبل المهندس
في
1:59 م
تقييم:
ماهي افضل لزوجه في الصيف والشتاء
ردحذفشراح ماهو الابستم
ردحذفلزيت بيرفع قليل فوق وغيرت طرمبة زيت وضعيف
ردحذفعندى موتوسيكل mz251 بيخسع معى على الغيار الرابع والخامس
ردحذفماهي احسن كرونة موتوسيكلات ديون 4
ردحذفماهي احسن كرونة موتوسيكلات ديون 4
ردحذفبستخدم بنزين95بس المتور بيسخن جامد افضل ليه بنزين92موتوسيكل بلسر180
ردحذفهل يستطيع موتوسيكل حلاوه إكسبريس السفر لمده طويله بالرغم فيه تبريد
ردحذففي طقطقة وانا ماشي بالموتوسيكل في المتور هو وماشي يعمل طق طق علية ويبطل وبرضو انا وماشي فجاة يبطل وعدادالار بي ام ينزل علي الصفر مرة واحدة وفي رشح في الغطاء اللي فوق التكيهات
ردحذفبس لو انا راكب لوحدي بفيفصل علي فترات متباعدة
ولو راكب معايا ا
السلام عليكم هل في ضرر لو غيرت لموتسيكل ٢٥٠ سيسي علبة والبيئة الشكمان معا العلم انا بروح بيها مشاوير كتير هل الموتور قدرته هتقل معا الوقت
ردحذفالزيت بيقل خالص بعد 800كليو كدة فى مشكله المفروض اغير كل كام كليو ماكنه صينى اس 30
ردحذفاسباب تلف قاعده التاكيهات
ردحذفانا جايب موتوسيكل هوجان f250 جديد
ردحذفولاحظت ان الموتور بيجيب زيت هل ده الموتور عايز يتربط كويس ولا اية المشكلة وطبيعي ان ممكن تيجي كده ولا ايه وشكرا مقدما
لو سمحت عاوز تعرف تغير وش كهربا ووش زيت لموتوسيكل ٦٠٠ ارار هل هذا يعيب الموتوسيكل ولا ليه اي ضرر ليه بعدين ؟؟
ردحذف